Podcast, שמואל

פרק 150 – ספר שמואל – "קסמי נא לי – על שאול ובעלת האוב"

עם עקיבא ויטקין ונתן ארונס

ערב המלחמה הגדולה מול הפלישתים, שאול רוצה לדרוש את ה' ולהתייעץ כיצד לפעול, אך ה' לא עונה לו באף דרך שבה הוא מנסה. בצר לו, מוצא שאול בעלת אוב, ומבקש ממנה להעלות את לא אחרת מאשר רוחו של שמואל הנביא כדי להתייעץ עימה!
בפרק זה ניתחנו את הסיפור התמוה הזה לעומקו, החל מהשאלה למה ה' מסרב לענות לשאול, המשך בהבנה של עומק הפרדוקס שברצון לדבר עם שמואל הנביא דרך בעלת אוב, וכלה בחילופי הדברים הקשים שבין שמואל לשאול.
המחשנו גם עד כמה הסיפור הזה מציג את שאול בעלבונו – כאדם שעובר על כל עקרונותיו.
עמדנו גם לאורך הסיפור על ההקבלות שעושה המקרא בין שאול לדוד, כאשר הוא מציג לנו שני סיפורים זה לצד זה כדי שנבין מי בדרך למעלה ומי בדרך למטה.
בסופו של הפרק הקדשנו דיון נרחב לשאלה המעניינת האם התנך מאמין שיש כוח למכשפים ובעלי אוב להעלות את רוחות המתים ולדעת את העתידות.
פרק קודר למדי המקרב אותנו עוד צעד לעבר אקורד הסיום של תקופתו של מלך ישראל הראשון – שאול.

2 תגובות על ״פרק 150 – ספר שמואל – "קסמי נא לי – על שאול ובעלת האוב"״

  1. עקיבא, פרק נהדר. מעניין מאוד הדיון בסוף ביניכם והגישות השונות. אתה משום מה מסרב לקבל כוחות כישוף וכוחות אלילים אחרים מלבד אלוהי ישראל, אבל המקרא מלא בזה. נתתם לא מעט דוגמאות ויש הרבה יותר. זכורה גם אותה מלחמה, אולי כנגד מואב, בה הקריב המלך את בנו ויצא קצף ויגף את ישראל.
    יש הרבה כוחות ואלילים קוסמים ומכשפים במקרא.

    אהבתי

    1. תודה רבה! אכן המקרא מלא בזה אבל אפשר לדון בכל מקור ומקור האם המקרא מסכים שיש כוחות 'חיצוניים' או רק מגיב לעובדה שיש בני אדם שמאמינים בזה. כפי שאמרתי, אני באופן אישי (ונתן חלק עלי מכל וכל) מעדיף לנסות להגביל את אי הרציונליות במציאות רק לתחומה של הדת שהוכיחה את עצמה במבחן הנס ההיסטורי של הישרדות בת אלפי שנים 🙂

      אהבתי

כתיבת תגובה